Wgrywanie sketcha z Arduino

Wiele razy spotykałem się z problemem na temat wgrywania nowych skryptów do Arduino. Postaram się w dość prosty i logiczny sposób przybliżyć to w jaki sposób należy to uczynić. Skupię się oczywiście na wgrywaniu sketcha sterującego jednym kanałem PWM oraz sketcha do ustawiania zegara.

Pierwszą i najważniejszą rzeczą o której należy pamiętać jest to że Arduino po wgraniu jednego skryptu poprzedni zostaje wykasowany. Oznacza to tyle że jeśli chcemy wgrać skrypt sterujący zegarem wyświetlaczem i np. oświetleniem musi się całość kodu znajdować w jednym skrypcie wgranym raz a nie w kilku.

Kolejność instalacji oraz wgrywania programu do arduino

  1. Pobieramy i instalujemy Arduino w wersji 1.6.1  oraz biblioteki do arduino dostępne tutaj
  2. pobieramy skrypt ustawień zegara
  3. pobieramy skrypt sterowania oświetleniem
  4. otwieramy program do sterowania Arduino
  5. Wyszukujemy w opcjach miejsce w którym zapisywane są biblioteki 
  6. Do katalogu na dysku wgrywamy rozpakowane biblioteki (katalog libraries powinie zawierać podkatalogi z bibliotekami) oraz  tworzymy foldery identyczne z nazwami skryptów (jak na zdjęciu) i do nich wrzucamy odpowiednie pliki ze skryptami (pobranymi wcześniej)
  7. Otwieramy program. W zakładce narzędzia wybieramy odpowiednią płytkę którą używamy (przy wybraniu nano wybieramy jeszcze dodatkowo procesor) orz port USB na którym podpięty jest  mikrokontroler.
  8. otwieramy skrypt zegar ustawianie, ustawiamy odpowiednią godzinę i minuty (reszta w zasadzie jest nieistotna) i wgrywamy go do arduino. Po poprawnym wgraniu i włączeniu monitora szeregowego powinna być wyświetlana godzina i data.
  9. otwieramy skrypt (strzałka w górę) do ustawiania oświetlenia i wgrywamy do na płytkę (strzałka w prawo) . Po włączeniu monitora szeregowego powinno pojawić się trochę informacji na temat aktualnego skryptu.

Wykonując te czynności mamy najpierw ustawiony zegar (ma on swój procesor i potrzebny jest właśnie dodatkowy skrypt dla niego) a potem ustawiamy dopiero skrypt światła. Jeśli będziemy chcieli zmienić godzinę na zegarze (zmiana czasu itp) to ponownie musimy najpierw wgrać skrypt zegara a potem znowu skypt oświetlenia. Natomiast jeśli tylko chcemy zmienić godziny świecenia się lampy wystarczy ponowne wgranie ustawień oświetlenia (zegar jest zapamiętany).

Film z transmisji na na YouTube o Arduino